(5.2 tot 5.5m +NAP) Kruiden- en faunarijkgrasland)
(4.9 tot 5.2m +NAP) Vochtig grasland
(4.5 tot 4.9m +NAP) Rietmoeras en slikkige oever
(4.0 tot 4.9m +NAP) Ondiep water
(<4.0m +NAP) Diep water
Bakenboom
Bestaande en te behouden bomen
Nieuwe bomen
Te verwijderen bomen
Haag
Steilrand
Kade
Definitief ontwerp dijk
Steenbestorting
Hoofdentree (met bestaande parkeerplaats)
Hoofdentree (met nieuwe parkeerplaats)
Nevenentree (met bestaande parkeerplaats)
Nevenentree (met nieuwe parkeerplaats)
Nevenentree (zonder parkeerplaats)
Veerverbinding
Fietsroute
Wandelroute
Rolstoeltoegankelijke route
Wandel-/ fietsknooppuntroute
Kanogebied
Bestaande weg
Nieuwe weg
Verkeersbrug
Beheerbrug
Historische kribben
Bezienswaardigheid bestaand
Bezienswaardigheid nieuw
Uitkijktoren bestaand
Uitkijktoren nieuw
Vogelkijkhut - nieuw
Haven
Aanlegsteiger kano’s
Strandje
Camping
Camperterrein
Visstek
Hoogwatervluchtplaats
Beverterp
Nieuwe kunstburcht dassen
Takkenrillen
Rivierhout
Zichtlijn/ zichtveld
Projectgrens
Hoogtelijnen
Locatie doorsnede
Omgeving - wegen
Omgeving - water
Omgeving - bebouwing
Video voorlopig ontwerp Meanderende Maas (korte versie
September 2021
Video voorlopig ontwerp Meanderende Maas
Juni 2021
Wat kan er mis gaan en hoe lossen we het op?
December 2020
Video voorkeursalternatief Meanderende Maas
April 2020
Project Meanderende Maas gaat de dijk van Ravenstein tot de sluis bij Lith veiliger maken, de Maas meer ruimte geven en de kansen benutten om het gebied mooier en economisch sterker te
maken.
In deze video laten we zien hoe 10 organisaties samen met de omgeving, vormgeven aan de toekomst van het gebied, met oog voor de bestaande kwaliteiten. Rijk en regio investeren samen in
Meanderende Maas. Dit past in het Nederlandse Hoogwaterbeschermingsprogramma, de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken. Het resultaat is in 2028: een sterkere dijk en een
prachtig gebied met ruimte voor mens, rivier en natuur. Veilig en mooi.
Het definitief ontwerp Meanderende Maas voor de dijkversterking, rivierverruiming en gebiedsontwikkeling is bijna af. In deze nieuwe kaart ziet u het tussenresultaat, inclusief een aantal
nieuwe impressies van de toekomstige situatie. In het najaar als het ontwerp is afgerond, gaan we de toelichtingen en beelden aanvullen.
In het afgelopen jaar is het ontwerp van de maatregelen verder uitgewerkt. Het ontwerp van de dijk en rivier & uiterwaarden is op een groot aantal plaatsen verbeterd. Op veel plaatsen is
er:
minder hinder voor de omwonenden;
meer winst voor duurzaamheid.
De ingebrachte kennis en ervaring van aannemer Boskalis en haar adviseur Royal HaskoningDHV is van grote waarde. Ook hebben we diverse opmerkingen van bewoners en ondernemers verwerkt.
Er volgen nog verbeteringen naar aanleiding van:
de dijktafels die in mei plaats hebben gevonden;
uitwerkingen van maatwerklocaties, zoals bij Ravenstein en bij Lithoijen om de verkeersveiligheid op de N625 te verbeteren;
reacties van instanties die de plannen moeten goedkeuren (bevoegde gezagen).
Waar nodig informeren wij bewoners of bedrijven als er voor hun relevante zaken nog wijzigen in het ontwerp.
Eind dit jaar start naar verwachting de tervisielegging waarbij er ook gelegenheid is om een zienswijze in te dienen. Dit zal breed bekend gemaakt worden, inclusief informatiebijeenkomsten.
De start van de werkzaamheden is medio 2023 voorzien, de dijk moet eind 2025 klaar zijn en de overige maatregelen eind 2028.
Aan de interactieve kaart zijn geen rechten te ontlenen.
Sterke dijk met behoud karakteristieke bomen bij dorpen
We maken de dijk stabiel, voldoende hoog en voorkomen dat er zand onder de dijk wegspoelt, piping genoemd. In de kaart kunt u 27 locaties aanklikken om het profiel voor die specifieke
locatie van de dijk tussen Ravenstein en Lith te bekijken.
Meer informatie over ontwerp dijk
Op www.meanderendemaas.nl/dijk is per deelgebied het ontwerp nader toegelicht. Ook treft u informatie aan over hoe het
ontwerp voor de dijk tot stand is gekomen en de veel gestelde
vragen en antwoorden over de dijkversterking.
Vervolg
Er volgen nog verbeteringen naar aanleiding van:
de dijktafels die in mei plaats hebben gevonden;
uitwerkingen van maatwerklocaties, zoals bij Ravenstein en bij Lithoijen om de verkeersveiligheid op de N625 te verbeteren;
reacties van instanties die de plannen moeten goedkeuren (bevoegde gezagen).
Waar nodig informeren wij bewoners of bedrijven als er voor hun relevante zaken nog wijzigen in het ontwerp.
Bewoners en eigenaren van gronden aan de dijk kunnen met vragen terecht bij omgevingsmanager Peter Rutten: prutten@aaenmaas.nl
Eind dit jaar start naar verwachting de tervisielegging waarbij er ook gelegenheid is om een zienswijze in te dienen. Dit zal breed bekend gemaakt worden, inclusief informatiebijeenkomsten.
De start van de werkzaamheden is medio 2023 voorzien, de dijk moet eind 2025 klaar zijn en de overige maatregelen eind 2028.
Ruimte voor de Maas en nieuwe natuur
We maken ruimte voor de rivier, zowel aan de Gelderse als Brabantse zijde. Daarmee verlagen we de waterstand en is een geringere verhoging van de dijk mogelijk. De oude meanders van de Maas
maken we weer zichtbaar en zijn waardevol voor natuur, kwaliteit van het water (Kader Richtlijn Water) en recreatie.
Het creëren van ruimte voor de rivier biedt een unieke kans om een belangrijke bijdrage te realiseren aan een riviernatuurpark. Dit is een groot aaneengesloten natuurgebied langs de Maas.
Het gebied maakt deel uit van het programma Meer Maas van Natuurmonumenten, de Programmatische Aanpak Grote Wateren vanuit het Rijk en het Natuurnetwerk Brabant. Met het inrichten van
ongeveer 600 ha rivier- en moeraslandschap, voldoen we aan de opgave van Natuurnetwerk Brabant. Dit landschap bevat nieuwe geulen, rietmoerassen, struwelen en bossen en ook open
graslanden. Voor delen van de Ossekamp. De Waarden en de Diedensche Uiterdijk is de uitvoering van het ontwerp afhankelijk van de overeenstemming met particuliere grondeigenaren.
Kansen voor recreatie en versterking economie
Met de gebiedsmaatregelen ontstaat een nog aantrekkelijker gebied om te wonen, werken en te bezoeken. We houden hier rekening mee door de aanleg van een wandelnetwerk in de uiterwaarden en
diverse entrees. De huidige fietspaden op de tuimeldijken verbreden we en we leggen op de dijk 6,5 km nieuwe fietspaden aan. De vaardiensten van de veerponten blijven ongewijzigd.
Megen en Ravenstein zijn aantrekkelijke historische vestingstadjes en een belangrijke schakel in de Zuiderwaterlinie. Het gezicht van Megen aan de Maas versterken we door de historische
relatie met de rivier weer tot leven te brengen. Ravenstein gaan we nog meer herkenbaar maken als vestingstad aan de rivier. Het burgemeester Delenkanaal maken we makkelijker om in te
varen vanaf de Maas. Met een nieuwe generatie bakenbomen langs de Maas behoudt de rivier haar eigen identiteit.
Recreatiemogelijkheden verder uitgewerkt
In de afgelopen periode zijn de routes om te struinen, wandelen en fietsen verder uitgewerkt. Een aantal zijn ook toegankelijk met een rolstoel. De routes sluiten aan op de bekende wandel-
en fietsknooppuntenroutes.
In het ontwerp zijn zogenoemde ‘hoofd- en nevenentrees’ opgenomen. Dit zijn de plaatsen aan de randen van het gebied waarvandaan bezoekers de uiterwaarden in kunnen gaan om te
recreëren.
Verspreid over het gebied zijn er in het ontwerp ook aanlegsteigertjes om te kunnen gaan kanoën, een strandje, vogelkijkhutten, een uitkijktoren en visstekken opgenomen.
Lithoijen
Hier komt een moderne gronddijk met nieuwe weg. Waar de woningen aan de oostzijde van de rijbaan staan, wordt de bestaande dijk verhoogd. Deze dijk blijft afgesloten voor publiek. Op de
achtergrond ziet u de meander van de Hemelrijkse Waard.
Maasbommel
De nieuwe geul ten westen van Maasbommel is heel belangrijk voor waterstandsverlaging bij hoogwater. Het ontwerp is daarop afgestemd qua ligging, lengte, breedte en diepte. De geul krijgt
in het midden een diepte van 3m en werken we af met een kleilaag. De nieuwe geul met flauwe oevers is ook goed voor de verbetering van de kwaliteit van het water en flora en fauna. Die
verbetering is een van de doelen van project Meanderende Maas vanuit de Kader Richtlijn Water.
Het maaiveld verlagen we door de rijke toplaag te verwijderen. Daardoor kan er een gevarieerdere begroeiing ontstaan, goed voor de biodiversiteit.
Langs het water komt een struinpad op de circa 1m verlaagde oever naar NAP+ 5.40m, maar nog 50cm boven zomerpeil. In het gebied loopt straks een fietspad, van de Oijenseveerweg (weg naar de
pont) langs het zomerbed, verder langs de nieuw aan te leggen geul, tot aan de eerste bebouwing buitendijks bij Maasbommel.
Op verzoek van de bewoners en de dorpsraad blijven we met de verlaging van de oever en de aanleg van het fietspad buiten de particuliere eigendommen in de uiterwaarden.
Aan de Gelderse zijde staan tussen de veerponten ongeveer 60 bomen waarvan circa 30 grote populieren, de zogenaamde bakenbomen. De huidige bakenbomen zijn aan het einde van hun natuurlijke
levensduur en vallen her en der al om. In de komende jaren zullen er steeds meer bomen omvallen. Daarom is er vanuit de provincies Noord-Brabant en Gelderland en de gemeenten van Boxmeer
tot Geertruidenberg het voornemen om te komen tot een nieuwe generatie bakenbomen. Op 11 maart hebben drie wethouders in Batenburg, Appeltern en Megen aan dat voornemen invulling gegeven
door de eerste drie exemplaren van de nieuwe generatie bakenbomen te planten.
Waar sprake is van het verlagen van het maaiveld langs de rivier voor de waterstandsdaling, zoals bij Maasbommel, is het handhaven van de bestaande bomen niet mogelijk. Op deze locaties
zullen, naast het planten van nieuwe bakenbomen, de bestaande bakenbomen moeten worden gekapt. In onderzoek is of en hoe dit geleidelijk kan plaatsvinden.
Ossekamp
De Lelyzone van de Ossekamp, het gebied langs de rivier, graven we 1m tot 1,2m af naar +5.40 m NAP, maar nog 50cm boven zomerpeil. In de Lelyzone komen geïsoleerde geulen die bij een
normale waterstand niet in verbinding staan met de Maas. Dat is goed voor de waterkwaliteit.
Het ontwerp voor de Ossekamp bestaat uit een open rivierenlandschap bestaande uit vochtig-, kruiden- en faunarijk en droog grasland, met daarbinnen ruimte voor afwisseling met plukken
struweel en ruigte. Bij kasteel Oijen is het herstel van een deel van de oude haven opgenomen in het ontwerp om de cultuurhistorie te kunnen beleven. In de uiterwaard komt onder meer een
rolstoelvriendelijk pad.
In zowel de Diedensche Uiterdijk, Ossekamp als De Waarden liggen ‘zelfrealisatiegebieden’. ‘Voor deze gebieden maakt projectteam Meanderende Maas wel een volledig ontwerp, maar de gebieden
maken geen deel uit van de realisatie vanaf 2023. De gebieden zijn namelijk in particulier eigendom. Realisatie van deze gebieden kan pas starten als de gronden in goed overleg zijn
verworven of als de grondeigenaar zelf initiatief neemt om dit te realiseren.
Verbetering toegang haven Oss
Met het verruimen van de monding van het Burgemeester Delenkanaal maken we de haven van Oss beter bereikbaar voor grote schepen. Dit verhoogt de veiligheid op het water.
Megen
De Lelyzone, het gebied langs de rivier, graven we 1.1m tot 1.6 meter af naar +5.40m NAP, maar nog 50cm boven zomerpeil. De rivier krijgt daardoor flink meer ruimte. De verwachting is dat
de Lelyzone een paar keer per jaar onderloopt. De verlaagde grond richten we in als natuurlijk grasland met struinpad.
Op het verlaagde maaiveld planten we de nieuwe generatie bakenbomen. Daarmee garanderen we de markante lijn van bakenbomen in het landschap voor toekomstige generaties. In de visualisaties
ziet u de ontwikkeling van de nieuwe generatie bakenbomen door de jaren heen.
Megen
Het gezicht van Megen aan de Maas versterken we door de oude Maasloop aan weerszijden van het stadje te herstellen. Zo komt de historische relatie tussen de Maas en Megen weer tot leven.
Dit versterkt ook de ruimtelijke kwaliteit en geeft een impuls aan het woon- en leefklimaat.
Appeltern
Bij Appeltern gaan we de drempel naar de kleine plas nabij de veerstoep verlagen naar +5.40m NAP. Het is een verlaging van circa 70 cm, maar nog 50 cm boven zomerpeil van de Maas. Om bij
hoog water opstuwing van het water te voorkomen verwijderen we bomen en andere begroeiing. Voor deze beplanting en de aanwezige dassenburcht zorgen we voor compensatie. We maken de ingang
naar de oude meander herkenbaar.
Onafhankelijk van Meanderende Maas gaat de initiatiefnemer SF Beton door met het plan voor de herontwikkeling. Beide partijen houden contact, bijvoorbeeld op het vlak van ecologie.
Demen-Dieden en Oeverzone Diedensche Uiterdijk
Natuurmonumenten is samen met Rodruza in de Oeverzone van de Diedensche Uiterdijk al enige jaren bezig met het verlagen van de uiterwaard en de aanleg van (neven)geulen, in combinatie met
kleiwinning. Daaraan is sinds april 2022 gekoppeld de uitvoering van de ontwikkeling van riviernatuur en de verbetering van de hoogwaterveiligheid tussen de dorpen Demen en Dieden.
Mogelijk gemaakt door kleiwinning. Natuurmonumenten werkt samen met K3/Delgromij, Wetering, Rodruza en Rijkswaterstaat. Laatstgenoemde is verantwoordelijk voor de rivier, de oevers en de
geulen. De overige partijen zorgen voor de kleiwinning en inrichting.
Deze plannen en die van Meanderende Maas sluiten op elkaar aan.
Demen-Dieden
Vanwege de aanwezigheid van woningen en cultuurhistorisch waardevolle gebouwen langs de dijk, zoals het kerkje en de molen Stella Polaris, gaan we de dijk aan de rivierzijde versterken als
tuimeldijk, met erop een fietspad. De bestaande dubbele bomenrij blijft behouden.
Nieuwe generatie bakenbomen
De huidige bakenbomen zijn circa 80 jaar geleden geplant. Als baken voor de scheepvaart na de kanalisatie om de loop van de vaargeul te zien bij hoogwater.
Meanderende Maas wil een nieuwe generatie bakenbomen mogelijk maken om de markante lijn van bakenbomen in het landschap voor toekomstige generaties te behouden én de Maas haar eigen
identiteit.
Door de hoge leeftijd van de huidige bomen zullen er de komende decennia steeds meer bomen omvallen. Met als gevolg dat de bomen niet meer als een samenhangende structuur waarneembaar zijn.
Vanuit project Meanderende Maas willen we zorgdragen voor een nieuwe generatie bakenbomen. Door de aanplant van jonge bomen op het veelal verlaagde maaiveld past het binnen de nieuwe
inrichting van het gebied.
Betrokken overheden gaan op initiatief van de provincie Noord-Brabant afspraken maken over toekomstig eigendom, beheer en onderhoud. We benutten de slagkracht en de samenwerking vanuit het
project om voor Meanderende Maas praktische voorstellen uit te werken. Dit is belangrijk voorwerk voor de hele bedijkte Maas.
In bijgaande visualisaties ziet u dat waar mogelijk wij de nieuwe generatie bakenbomen planten tussen de bestaande bakenbomen.
RWZI – zonnepanelen
Waterschap Aa en Maas wil in 2030 alle energie die ze verbruikt, zelf opwekken. Hiervoor produceert het waterschap grootschalig biogas uit rioolslib en liggen er zonnepanelen op al haar
geschikte daken. Dat is nog niet genoeg. Daarom legt het waterschap velden met zonnepanelen aan bij haar rioolwaterzuiveringen. Ook in Oijen. Het waterschap ontwikkelt hier op eigen
terrein aan weerszijden van de zuivering natuurvriendelijke zonneweides.
Diedensche Uiterdijk
In de Diedensche Uiterdijk is in het ontwerp extra ooibos, meer rietmoeras, bredere geulen en zijn extra hoogwatervluchtplaatsen voor dieren opgenomen. Goed voor CO2 compensatie, het
vergroten van het aantal soorten planten en dieren in het gebied en het hergebruik van vrijkomende grond bij uitgravingen voor ruimte voor de rivier. Er heeft zowel bodem- als
archeologisch onderzoek plaatsgevonden. De archeologische waarden in het midden van de Diedensche Uiterdijk op de locatie van het voormalige Huis te Maasakker blijven ongemoeid.
Er wordt een plan uitgewerkt voor een havenuitbreiding bij Megen inclusief strandje, enkele camperplekken en parkeervoorziening.
In zowel de Diedensche Uiterdijk, Ossekamp als De Waarden liggen ‘zelfrealisatiegebieden’. ‘Voor deze gebieden maakt projectteam Meanderende Maas wel een volledig ontwerp, maar de gebieden
maken geen deel uit van de realisatie vanaf 2023. De gebieden zijn namelijk in particulier eigendom. Realisatie van deze gebieden kan pas starten als de gronden in goed overleg zijn
verworven of als de grondeigenaar zelf initiatief neemt om dit te realiseren.
Klei-inkassing in plaats van pipingbermen
Over een lengte van 9,5 km verspreid over vier dijktrajecten zijn de lange pipingbermen en/of constructies aan de bewoonde zijde vervallen. Er is een betere oplossing om het probleem
van piping, het ontstaan van kanaaltjes (pipes) onder de dijk, tegen te gaan: we gaan aan de rivierzijde van de dijk, onder de bestaande teelaardelaag, een circa 2,5 meter dikke kleilaag
aanbrengen (zie tekening). We noemen dit ‘klei-inkassing’. De dikke kleilaag voorkomt dat een ‘pipe’ in contact kan komen met het buitenwater.
Voor de stabiliteit van de dijk zijn er nog wel kleine bermen nodig aan de bewoonde zijde van de dijk. Een win-winsituatie: minder hinder voor de bewoners en ondernemers én winst voor
duurzaamheid. We gebruiken namelijk klei die vrijkomt met het uitgraven van de uiterwaarden voor de dijkversterking, in plaats van stalen damwanden die bij de productie veel CO2
veroorzaken.
Maasbommel
Voor de bescherming tegen hoogwater combineert project Meanderende Maas de benodigde dijkversterking aan de Brabantse zijde met rivierverruiming aan zowel de Gelderse als Brabantse zijde
van de Maas. Daardoor hoeft de dijk minder hoog. De combinatie van de maatregelen biedt ook kansen voor gebiedsontwikkeling, zoals natuurontwikkeling en recreatie.
Bij de bestaande geul bij Maasbommel laten we het maaiveld tussen de dijk en de geul op verzoek van de dorpsraad en omwonenden ongemoeid. Aan de bestaande geul wijzigt niets.
Het maaiveld langs de oever verlagen we naar 5.40 NAP+ We werken nog aan een goede inpassing van de verlaging van de gronden rondom de Veerweg en camperplaats.
Waar sprake is van het verlagen van het maaiveld langs de rivier voor de waterstandsdaling, zoals bij Maasbommel, is het handhaven van de bestaande bomen niet mogelijk. Op deze locaties
zullen, naast het planten van nieuwe bakenbomen, de bestaande bakenbomen moeten worden gekapt. In onderzoek is of en hoe dit geleidelijk kan plaatsvinden.
Aan de bovenzijde van de visualisatie zijn de Ossekamp, De Waarden en het burgemeester Delenkanaal te zien.
Delen van de Ossekamp en De Waarden zijn ‘zelfrealisatiegebieden’. Voor deze gebieden maakt projectteam Meanderende Maas wel een volledig ontwerp, maar de gebieden maken geen deel uit van de realisatie vanaf 2023. De gebieden zijn namelijk in particulier eigendom. Realisatie van deze gebieden kan pas starten als de gronden in goed overleg zijn verworven of als de grondeigenaar zelf initiatief neemt om dit te realiseren.
Nieuwe generatie bakenbomen
De huidige bakenbomen zijn circa 80 jaar geleden geplant. Als baken voor de scheepvaart na de kanalisatie om de loop van de vaargeul te zien bij hoogwater. Alle projectpartners zijn het
erover eens dat de bakenbomenstructuur in het Maaslandschap als iconisch element behouden moet blijven.
Door de hoge leeftijd van de bomen zullen er de komende decennia steeds meer bomen omvallen, waardoor een verbrokkeld beeld ontstaat. Daarom is enkele jaren geleden door alle gemeenten,
provincies en Rijkswaterstaat begonnen met een bakenbomenstrategie voor de hele bedijkte Maas, van Sambeek tot Geertruidenberg.
Vanuit project Meanderende Maas zorgen we voor een nieuwe generatie bakenbomen binnen de nieuwe inrichting van het gebied. Dat doen we door de aanplant van jonge bomen op het veelal
verlaagde maaiveld. Daarmee garanderen we de markante lijn van bakenbomen in het landschap voor toekomstige generaties.
In de visualisatie bij Megen ziet u de ontwikkeling van de nieuwe generatie bakenbomen door de jaren heen.
De Waarden
De Lelyzone van De Waarden, het gebied langs de rivier, graven we 1m tot 1,2m af naar +5.40 m NAP, maar nog 50cm boven zomerpeil. In de Lelyzone komen geïsoleerde geulen die bij een normale
waterstand niet in verbinding staan met de Maas. Dat is goed voor de waterkwaliteit.
Het ontwerp voor De Waarden bevat een groot aaneengesloten moeras- en rivierlandschap met extra ooibos en rietmoeras. De herstelde meander met rietmoers van 1,5 km is bevaarbaar voor kleine
sloepjes met toegang tot oude haven, een vogelkijkhut en een hoogwatervluchtplaats voor de dieren. Voor de veiligheid van recreanten en de beroepsvaart is afgezien van de aansluiting van
de meander op het burgemeester Delenkanaal.
De veerpont blijft bereikbaar.
In zowel de Diedensche Uiterdijk, Ossekamp als De Waarden liggen ‘zelfrealisatiegebieden’. ‘Voor deze gebieden maakt projectteam Meanderende Maas wel een volledig ontwerp, maar de gebieden
maken geen deel uit van de realisatie vanaf 2023. De gebieden zijn namelijk in particulier eigendom. Realisatie van deze gebieden kan pas starten als de gronden in goed overleg zijn
verworven of als de grondeigenaar zelf initiatief neemt om dit te realiseren.
Ravenstein
In Ravenstein is naar aanleiding van bezwaren van bewoners de hoogte van de waterkering aangepast van 12,5 + NAP naar 11,9 + NAP, zodanig dat we deze in de toekomst makkelijk kunnen verhogen.
Het ontwerp van de waterkering en de omliggende omgeving zijn we nu verder aan het detailleren en wordt daarna met belanghebbenden in de omgeving besproken. Op de pagina dijk in deze
interactieve kaart is het profiel ter hoogte van de oude stad aan te klikken. Of kijk op www.meanderendemaas.nl/dijk voor
de informatie die tijdens de dijktafels in mei jl. is gepresenteerd.
Verbetering verkeersveiligheid N625 bij Lithoijen
Provincie Noord-Brabant en gemeente Oss hebben een oplossing bedacht voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N625 daar waar de provinciale weg en de dijk samenvallen. Met de
aanleg van een veilige oversteekplaats met middeneiland, een geleiderail en een ontbrekend stuk wandel-/fietspad over een lengte van ruim 200 meter komt er een veilige route voor
wandelaars en fietsers van de Lithoijensedijk naar het complex van de Máximasluizen. Deze werkzaamheden koppelen we aan project Meanderende Maas. Het ontwerp van deze verkeersoplossing
zijn we momenteel verder aan het uitwerken.